De snelheid waarmee de AI-golf ons overspoelt, is ongekend. Veel organisaties kunnen nu al niet meer zonder de slimme datatovenaar. In 2025 dendert AI door met nog meer handige ondersteuning, vernuftig geautomatiseerde werkzaamheden, uitgekiende workflows en een enorme behoefte aan herontwikkelde onderwijsprocessen omdat leerlingen AI massaal gebruiken.

De ‘nieuwe’ beroepen die zijn ontstaan dankzij het internet – dankzij de digitale revolutie aan het begin van de 21e eeuw – staan amper 25 jaar later alweer op de tocht. Zo is online marketing volledig gebaseerd op ‘data’ en als AI iets kan… dan is het data gebruiken. Data in de vorm van informatie, van tekst en van beelden. Zoals al die waanzinnige beelden in het filmpje. Die kunstmatige beelden kunnen onderdeel zijn van gepersonaliseerde marketing gebaseerd op surfgedrag, persoonlijke profielen en voorkeuren. In het nieuwe online marketingproces leest AI de behoefte van de potentiële klant en analyseert alle stadia van de bekende marketing funnel. Voorts kan men het dataduiveltje vragen zelf een advertentiecampagne vorm te geven die middels een doordachte inzet van social media tot de hoogste verkoopcijfers zal leiden. Aiaiai!

AI bestaat mede dankzij de data die sinds die digitale revolutie wordt gegenereerd. Ook mede dankzij al die technologische vernieuwingen die ons de laatste twee decennia ten deel zijn gevallen en waar we al heel snel aan gewend zijn geraakt. Voor alle duidelijkheid: Kneh Creatief omarmt AI. Bij slim en verantwoord gebruik, is het een versterking voor veel organisaties. Ook voor creatieve bureaus zoals het onze. Je kunt het dataduiveltje immers niet vragen iets nieuws te verzinnen of ‘out of the databox‘ te denken.