Kneh Schuurmans

Kan jij dat allemaal?

‘Wat doet Kneh Creatief nu eigenlijk precies?’ Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld door mensen die onbekend zijn met mijn werk. Als ik dan antwoord dat ik een creatieve generalist ben die marketingcommunicatie omzet naar concrete ideeën en vormgeving, dan trekt niet zelden de betreffende vragensteller de wenkbrauwen op. ‘Ontwerper?’ ‘Ja’ zeg ik dan. ‘Dat ben ik ook. Ik ontwerp logo’s en huisstijlen, maar ook websites en advertentiecampagnes en alle andere creatieve uitingen van een organisatie. Video’s, animaties….’
‘Zo!?’ hoor ik dan met enig ongeloof doorklinkend in de reactie. ‘Kan jij dat allemaal?’

Generalisten houden zich bezig met hoofdlijnen. Ze zijn niet gespecialiseerd in één onderdeel van hun werk. Een creative director als Kneh geeft vorm aan het imago van zijn opdrachtgever. Om dat sterk en herkenbaar te houden moeten alle uitingen met elkaar kloppen. Ze moeten elkaar versterken zodat mensen kunnen vertrouwen op dat imago en de waarden waarmee dat geladen is. Of het nu corporate communicatie betreft, een actiematige campagne, het logo op een bedrijfsschort of online content. Zodra het beeld dat men krijgt eenduidig en krachtig is, stijgt de geloofwaardigheid en aantrekkelijkheid van het product of de dienst. Een oeroude marketingwet.

Nee, Kneh Creatief is geen SEO-specialist, geen programmeur, geen cameraman, geen standbouwer en nog veel meer niet. Die specialisten bevinden zich allemaal in het eerstelijns netwerk en zijn à la minute inzetbaar waardoor het professionele bereik van Kneh heel breed is.
Kneh, ik dus, ben van origine grafisch vormgever. Een ontwerper die zich al vroeg is gaan bezighouden met ideeontwikkeling en copywriting. Een vormgever die met een natuurlijk talent voor marketing al in een vroeg stadium meedenkt met zijn opdrachtgevers. Een vakidioot die zich nieuwe technieken en methodieken eigen maakt zodat de marketingpotentie van opdrachtgevers zo breed mogelijk kan worden benut.

Op de vraag of ik dat allemaal kan, antwoord ik dan ook altijd volmondig ‘ja’.

Henk Schuurmans,
creative director | ontwerper | generalist | jazegger