Wat is nou precies inspiratie?
Het eureka-moment, dè ingeving, dat WOW-gevoel. We kennen het allemaal. Ineens heb je het antwoord of het lumineuze idee. Het gebeurt vaak vlak voor het slapen gaan of als je onder de douche staat. De ene heeft vaak van dat soort momenten en de ander heeft er maar één in zijn hele leven. De Noor Johan Vaaler vond de paperclip uit, werd miljardair en bedacht daarna niets meer van enig belang. Steve Jobs bedacht zelf niet veel bijzonders maar was geniaal in het herkennen, combineren en exploiteren van goede ideeën. Zijn Apple is het meest waardevolle merk ter wereld. In beide gevallen is het succes niet alleen het resultaat van een ingeving. Het is vooral ook het resultaat van hard werken, volharding en overtuiging. Deze voorbeelden inspireren velen maar we kunnen ons afvragen wat ons dan zo inspireert? Het geld of het product?
Ik denk dat echte inspiratie in de lucht hangt. Een maatschappij, een branche, een relatie… alles is permanent in ontwikkeling en maakt continu ruimte voor nieuwe inzichten en invullingen, voor nieuwe definities of interpretaties. Veronderstellingen dienen doorlopend heroverwogen te worden en nieuwe definities geformuleerd. Degene die deze cyclus niet aanvoelt of herkent, blijft achter. Als je betrokken bent bij zo’n proces en als je ontvankelijk bent met de juiste voelsprieten, kun je die inspiratie oppikken. Dan worden geniale ideeën ‘airborne’ en als je geluk hebt, komen ze binnen het bereik van jouw antenne.
Spreid wijd uit die armen dus. Stel je open. Misschien bereikt die briljante ingeving jou vandaag….