Knehtter blog Kneh, Black Mirror data

Kijk niet/wel naar Black Mirror

Algoritmes bepalen welke berichten we zien op Facebook, welke muziek we krijgen voorgeschoteld op Spotify en welke video’s ons worden aanbevolen op YouTube. Geanalyseerde data bepalen nog veel meer in ons leven. Het zal niemand verbazen dat advertising tegenwoordig wordt beheerst door algoritmes die voorkeuren en koopgedragingen van potentiële klanten voorspellen. Je verkoopt vis nou eenmaal makkelijker aan mensen die visgerechten delen, liken of posten. Ook overheden gebruiken data analyses om processen sneller te laten verlopen. Ze verzamelen gegevens en laten er instructies op los die generieke verbanden zien. Dat scheelt een hoop bureaucratisch werk. John de Mol wil een internet imperium bouwen en data verzamelen. Data waarmee hij onder andere gerichter zijn adverteerders kan bedienen want die nemen straks geen genoegen meer met een ‘shot in the dark’ zoals een commercial op SBS nu nog is. Hij wil zijn klanten een gespecificeerde doelgroep laten bereiken met een op maat gesneden boodschap zodat diezelfde klanten het resultaat kunnen monitoren. We analyseren tegenwoordig immers alles online. De gemiddelde adverteerder weet alles over unique visits op zijn website, over bounces, over leads en over conversie. Logisch dat John de Mol adverteerders dit wil bieden. Data management en algoritmes bepalen steeds meer de wereld waarin we leven. Het technisch vernuft dat we hierbij inzetten, is onvoorstelbaar groot en groeit met de dag. De geweldige serie Black Mirror spiegelt ons op Netflix allerlei scenario’s voor die de invloed van techniek betreffen. Ze tonen data driven societies, toekomstbeelden waarin data en techniek de macht hebben gegrepen. Soms zijn de afleveringen huiveringwekkend maar je denkt ook vaak ‘Hoe lang duurt het nog voordat dit werkelijkheid wordt?’ Ik durf te zeggen dat veel van de toepassingen en situaties in Black Mirror nu al reëele situatieschetsen zijn. Kijk niet naar Black Mirror als je denkt dat jij geen onderdeel bent van een algoritme of jouw data niet van belang zijn. Kijk wel als je weet dat je wordt achtervolgd door schoenadvertenties als je hebt gegoogeld op ‘slippers’ of ‘uggs’. Of moet het advies nou andersom?