Knehtter blog Kneh, Schoonheidsidealen in de reclame

Mooi mollig

Onze ideale vrouw is slank, heeft mooie rondingen en een knap koppie. Onze ideale man is ook slank, gespierd (niet tè) en heeft een mooie stoere kop met een baardje van een paar dagen. In Europa hebben we globaal hetzelfde beeld van de ideale man en vrouw hoewel er ook weer verschillen zijn per land. We kunnen rustig stellen dat we over het algemeen jong mooier vinden dan oud, slank mooier vinden dan dik (of té dun) en dat we gezond mooier vinden dan ongezond. Veel van hetgeen adverteerders ons voorschotelen, wordt ons aangeboden door slim gecaste mooie mensen waar we ons aan spiegelen. Door de bank genomen willen we allemaal slank, knap en gespierd zijn en mooie rondingen hebben op de juiste plekken. We zitten thuis op de bank met cola en een zak chips en kijken naar schermpjes die worden gevuld door prachtige mensen die ons allerlei artikelen aanprijzen. In commercials van McDonalds zie je zelden een vetzak terwijl de gemiddelde Big Mac toch echt dik 500 calorieën bevat. Maar dit is geen betoog over gezond eten. Nee, deze Knehtter gaat over reizen en schoonheidsidealen van andere landen. De bijgevoegde foto’s tonen een Turkse Pepsi advertentie en een Marokkaanse billboard van een projectontwikkelaar. Ze vielen me op toen ik door de betreffende landen trok. Zie het ideaalbeeld van de Turkse man: stoere snor, een beetje mollig met een beginnend buikje gekleed in een modern frisblauw poloshirt. Het ideale Marokkaanse echtpaar zouden wij zelfs ronduit ‘dik’ noemen. Overgewicht heeft in veel (niet-westerse) landen een positieve connotatie. Daar duidt molligheid op weelde. Als je dik bent, kun je je meer eten veroorloven, sta je waarschijnlijk hoger op de maatschappelijke ladder en heb je meer bezittingen en meer status. Best logisch eigenlijk.