Het is waarschijnlijk voor veel mensen een herkenbare situatie: van alle logo-voorstellen die door de vormgever worden voorgelegd voor het ontwerp van het nieuwe bedrijfslogo, blijken er meerdere in de smaak te vallen. De keuze is niet eenvoudig. De interne discussie begint. De creatieve voorstellen worden rondgestuurd naar vrienden en bekenden en eigenlijk wordt de keuzevorming alleen maar lastiger. De buurvrouw van de een krijgt verkeerde associaties bij het kleurgebruik, de neef van de ander ziet een UFO in een van de gepresenteerde beeldmerken. Iemand vindt dat de typografie strakker moet terwijl weer iemand anders zegt dat hij heeft gelezen dat kapitalen met schreef energiezuiger zijn. Kortom, de valkuil bij het beoordelen van concepten voor een nieuw bedrijfslogo of merk, is dat te veel subjectieve overwegingen en irrelevante emoties het keuzeproces beïnvloeden. Op een bepaald moment roept er iemand: ‘Laten we opnieuw beginnen!’ En pas dan worden er beoordelingscriteria opgesteld.
Kneh kent het klappen van de zweep en neemt de opdrachtgever mee op een identity journey. Kneh absorbeert alle informatie van een organisatie, leert de cultuur kennen, het verleden en uiteraard de toekomstplannen. Tijdens gesprekken met beleidsbepalers en andere medewerkers komen persoonlijke voorkeuren aan bod en wordt er een vragenlijst afgewerkt. Op basis van al die objectieve en subjectieve input, stelt Kneh een briefing op die breed wordt gedragen. Voorts start het creatieve proces. Via verschillende sessies worden betrokkenen meegevoerd naar creatieve invalshoeken qua vorm, symboliek en beeldtaal om uiteindelijk bij concrete ontwerpvoorstellen uit te komen. Daar bevindt zich het nieuwe logo tussen.
Soms gaat zo’n identity journey sneller. Het is immers niet altijd mogelijk om zo grondig te werk te gaan. Maar ook dan zorgt Kneh voor een helder creatief proces. Hierbij vind je enkele voorbeelden van logo’s die in de loop der jaren zijn ontwikkeld. Achter al die logo’s gaan verhalen schuil. Over de totstandkoming ervan en over de keuzes die eraan ten grondslag lagen. Alle logo’s werden vergezeld door andere voorstellen die in het creatieve proces zijn afgevallen. In alle gevallen wees Kneh zijn opdrachtgevers op deze beoordelingscriteria:
1 Technische kwaliteit
– Is het logo goed bruikbaar via alle media qua kleur, denk aan omzetten naar CMYK, RGB, HEX, RAL etc?
– Zijn daar de juiste bestanden voor beschikbaar?
– Oogt het logo hetzelfde in zwart of in twee kleuren hetzelfde als in full color?
– Is er een goed vector bestand?
– Oogt het logo even goed op minimaal formaat?
– Is het logo makkelijk uit te rollen over een huisstijl met een diversiteit aan uitingen?
2 Volgens briefing
– Sluit het logo aan bij de briefing?
– Herkent het bedrijf/opdrachtgever zichzelf en zijn doelstellingen daar in?
3 Smaak
Het moeilijkste criterium. Vind je het mooi? Mooi is een rekbaar begrip. Over het algemeen kun je de factor smaak in een dergelijk creatief proces het beste democratisch beoordelen. Hoe meer kwalificaties ‘mooi’ een logo-ontwerp krijgt, hoe meer kans van slagen het heeft om de finale uitvoering te worden.
Het creëren van een corporate identity bevat nog veel meer aspecten. Meer weten over logo-ontwerp en de identity journey? Bel of mail Kneh.